Alla inlägg den 4 januari 2011

Av Caroline Gull - 4 januari 2011 09:36

Jag har från lite olika håll fått frågor ang mina recept.

(speciellt på cupcakes o frosting)


Bjuder på några knep och recept nedan. Lycka till!



Citron cupcake med vaniljfrosting, vit choklad dekoration samt rivet apelsinskal.


De här är väldigt enkla att lyckas med, basen är en sockerkakssmet med rivet citronskal. grädda inte lika länge som muffins, då torkar de fort.


För att få den höga formen så ställer jag mina mjuka formar i en plåt med fasta formar, har man inte de så funkar det att göra "servettringar" av folie. ställ formarna i ringarna så växer de på höjden!


   

Frosting med vanilj smak:


4 dl florsocker

1/2-1 tsk vaniljarom

75 g smör

2 msk mjölk

(karamellfärg om man vill piffa till det lite)

Men dra ner lite på mjölken då.


blanda vaniljarom med florsockret, tillsätt det rumstemp. smöret.

Vispa på låg hastighet och tillsätt mjölken lite i taget.

Vispa sedan allt på hög hastighet i 5-7 min.



Pepparkaks cupcake med creamchees frosting dekorerad med mörkchoklad

  


Här är basen mjukpepparkaka och till den valde jag att göra en

creamcheese frosting.


(jag fyller aldrig mer än halva formen med smet)


Creamcheese Frosting.


5 dl florsocker

50 g smör

250 g färskost typ philadelphia

1 tsk citronarom


Vispa florsocker och smör på låg hastighet, Tillsätt färskost och citronarom och vipa ca 5 min. Den ska vara riktigt "fluffig"




Cupcake med citronfrosting och strössel



Gjorde två varianter på dessa, några med hallonfyllning och några helt basic.


Basen är en sockerkakssmet/muffins smet.


Och frosting är vaniljfrosting men jag har bytt ut vaniljen mot citronarom.

Testa gärna att fylla med olika bär, och tillsätt lite florsocker i bären. Annars blir de svampiga.

  

Presentation


Yes, då har även jag hittat till den moderna världen av bloggar. Här kan du som är nyfiken eller bara uttråkad läsa lite om mig och min vardag :)


Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards